Чому моя дитина погано вчиться?

Похід дитини до першого класу — радісна та хвилююча подія для всієї родини. Але вже незабаром батьки помічають, що оцінки в щоденнику не такі вже й високі, виконання домашніх завдань займає все більше часу, а результату немає. На батьківських зборах дитину хвалять лише вчителі з музики та фізкультури. Можливо, дитина не створена для точних наук? Давайте розбиратися.

Діти виконують шкільний тест - Neuroflex

Зміст статті

Розлади розвитку шкільних навичок

Основні навички, якими має опанувати дитина у початковій школі, – це читання, лист, рахунок. Якщо досягнення дитини в одному з цих навичок відстає на 1 – 2 роки від вікової норми, то у нього може бути діагностовано один із розладів шкільного навчання.

5% дітей мають розлади шкільного навчання

Дислексія

Дислексія – Порушення здатності до читання. Дитина з таким розладом усіляко намагається уникнути ситуацій, коли йому треба читати. Сідаючи за книгу, він скаржиться на головний біль чи біль у животі, хоч до цього був абсолютно здоровий. Він плутає літери, переставляє їх місцями, важко розуміє прочитане.

 У дошкільному віці ознаками дислексії можуть бути:

    • пізнє оволодіння мовою;
    • повільне зростання словникового запасу;
    • складності у вимові довгих слів (дитина переставляє місцями літери та склади в слові);
    • проблеми запам’ятовування літер та співвіднесення зі звуками;
    • нечутливість до простих рим (дрова – трава);
    • погане запам’ятовування кольорів, форм, днів тижня та місяців.

Також така дитина може бути незграбною, недоладною — часто випускає з рук речі, ударяється об предмети, не може спіймати кинутий йому м’яч, плутає «право» та «ліво».

У шкільному віці симптоми дислексії стають очевиднішими, оскільки діти багато часу приділяють освоєнню читання і письма.

Ось кілька характерних проявів дислексії у дітей віком від 7 до 12 років:

  • проблеми із запам’ятовуванням назв літер та відповідних звуків;
  • багаточисленні орфографічні помилки;
  • плутанина зі схожими за написанням літерами та цифрами;
  • чтение вслух вызывает значительные трудности: ребёнок читает медленно, с большими паузами и ошибками;
  • є труднощі із запам’ятовуванням послідовностей днів тижня, місяців та алфавіту;
  • дитина незграбна, дрібна моторика розвинена погано – важко застебнути гудзики, зав’язати шнурки і т.д.

У підлітковому віці симптоми дислексії згладжуються, але крім перерахованих вище можуть додатково включати в себе:

  • складнощі з висловлюванням своїх думок у письмовому вигляді;
  • невірна вимова слів і наголосів, помилки у відмінкових закінченнях;
  • проблеми з розумінням жартів, переносного змісту;
  • проблеми з освоєнням іноземних мов;
  • складнощі із запам’ятовуванням.

Дисграфія

Дисграфія – стійке порушення письма. Дитина всіляко намагається уникати письмових завдань, багато відволікається. Часто дисграфія та дислексія проявляються разом. Повна нездатність читати та писати називається аграфією.

Ось кілька виражених симптомів дисграфії:

  • повільна швидкість письма;
  • почерк нерозбірливий;
  • дитина промовляє слова під час письма;
  • пропуски літер, складів та слів;
  • складності розташування слів на аркуші — великі пропуски між словами, залізання на поля, брак довжини рядка і т.д.;
  • незвичайна поза під час письма.

Орфографічні помилки або поганий почерк самі по собі не можуть бути підставою для постановки медичного діагнозу. Однак розлад листа може сигналізувати про наявність та інші розлади розвитку шкільних навичок, а також навичок планування та самоконтролю.

Поганий почерк може бути ознакою нейропсихологічного неблагополуччя

Дискалькулія

Дискалькулія – розлад освоєння арифметичних навичок. Дитині складно оперувати математичними категоріями, важко освоїти математичні дії, а також поняття “число”, “кількість”, “трикутник”. Завдання, пов’язані з рахунком, можуть викликати тривогу та занепокоєння.

Деякі симптоми дискалькулії:

  • нерозуміння часу по годиннику зі стрілками;
  • нездатність визначити яке з двох чисел більше;
  • труднощі у застосуванні на практиці теоретичних математичних знань;
  • складнощі із запам’ятовуванням та відтворенням назв чисел;
  • складнощі з розумінням графіків та плануванням часу;
  • складнощі з усним рахунком.

Причини виникнення та шляхи допомоги

Перелічені розлади розвитку шкільних навичок є наслідком зниження інтелекту чи педагогічної занедбаності. Дані порушення мають нейробіологічну основу та можуть проявлятися самостійно або бути частиною інших розладів. Складнощі з навчанням можуть виникати за наявності у дитини нейропсихологічних порушень. Імовірність виникнення розладів розвитку шкільних навичок вища, якщо в одного з батьків були схожі труднощі.

Не лайте дитину за її несумлінність, навчіть знімати стрес і постарайтеся організувати максимально комфортний для дитини режим навчання. Намагайтеся всіляко зацікавити дитину вивченням письма та арифметики. Критично важливе дотримання режиму сну та відпочинку.

Якщо у поведінці дитини ви виявили кілька ознак порушення навичок шкільного навчання, пройдіть діагностику у нейропсихолога. Своєчасна діагностика та корекція допоможуть вашій дитині вчитися із задоволенням.

Діагностика дислексії у центрі Neuroflex