Як зрозуміти, чи готова дитина до школи: важливі критерії та нюанси діагностики

Що дитина має знати та вміти, збираючись у перший клас? Чи варто віддавати її до школи, якщо 6 років виповниться лише в січні? На що спиратися, приймаючи важливе рішення? Які взагалі є критерії готовності дитини до школи та як їх перевірити? Усі ці питання дуже хвилюють батьків майбутніх першачків. У цій статті ми спробували дати на них відповіді.

Дитина готується до школи - Neuroflex

Зміст статті

Шість років дитині виповниться лише в січні, батьки сумніваються, чи варто віддавати її до школи цього року. З одного боку, син чи донька вже вміє читати, писати та розв’язує прості приклади, тож для чого гаяти час вдома. З іншого боку, у віці першачків різниця навіть у пів року може стати критичною.

Тож як визначити готовність дитини до школи? Де пройти тестування? Та на які критерії спиратися, приймаючи рішення?

Що таке готовність дитини до школи та для чого її перевіряти

Готовність дитини до школи — це знання, навички та поведінкові патерни, які дають змогу дітям вчитися й досягати успіхів у школі. Іноді батьки вважають, що готовність до школи — це лише вміння читати, писати та рахувати. Але це не зовсім так.

Безперечно, дуже добре, якщо дитина знає літери та може написати своє ім’я, проте готовність дитини до школи не обмежується наявністю цих навичок. Для успішного навчання важливими є здатність мислити, запам’ятовувати та концентруватися, коли цього вимагає ситуація.

Дослідження [1] доводять: діти, які готові до школи, зазвичай краще вчаться, а потім так само легко досягають успіху в подальшому житті. І навпаки, діти, яких віддали в школу завчасно, можуть переживати:

  • труднощі в навчанні,
  • соціальну неадаптованість,
  • розвиток залежної поведінки в підлітковому віці

та страждати через низьку самооцінку.

Психологічну готовність дитини для школи, рекомендації щодо літніх підготовчих занять або інших завдань щодо розвитку визначають за результатами розгорнутої діагностики. Про неї ми докладніше розповімо наприкінці статті, а зараз зупинимося на критеріях, якими керуються фахівці, працюючи з майбутніми школярами.

Компоненти готовності до школи

Американська академія педіатрії [2] виділяє такі критерії готовності дитини до школи:

  1. Фізіологічна готовність до школи (фізичне здоров’я, сенсорика та координація) передбачає, що на момент вступу до школи дитина має розвинену дрібну моторику (впевнено тримає олівець, володіє ножицями, може гортати сторінки в книзі) та хорошу фізичну координацію (може бігати, стрибати, лазити, грати в м’яч тощо). Вміє правильно перенести простий графічний малюнок у зошит. Може за допомогою тактильних відчуттів, зору та слуху досліджувати та пізнавати навколишній світ.
  2. Соціальна готовність дитини до школи: соціальні навички та емоційна зрілість. Навчання в школі — це передусім соціальна активність. Молодші школярі пізнають світ, граючи разом зі своїми однолітками. Їм буде легше вчитися, якщо вони почуватимуться комфортно в новому колективі.
    Емоційна готовність до школи означає, що дитина може:
    • ладнати з іншими дітьми;
    • дружити та співчувати іншим;
    • обстоювати свої інтереси;
    • висловлювати свої емоції;
    • говорити про свої потреби;
    • гратися (самостійно та з іншими дітьми);
    • виконувати завдання з мінімальною допомогою дорослих;
    • дотримуватися інструкцій та співпрацювати з іншими;
    • зосереджуватися і тримати увагу;
    • чекати на свою чергу;
    • долати стрес, що виникає в новому шкільному середовищі;
    • керувати своїми емоціями та обмежувати агресивну поведінку.
  3. Мотиваційна готовність до школи та спосіб, у який дитина здобуває знання. Для успішного навчання вкрай необхідні допитливість, креативність, самостійність, здатність до співпраці та наполегливість, темперамент, культура та цінності.
  4. Мовленнєві навички передбачають вміння висловлювати свої думки чи потреби, уважно слухати дорослих та інших дітей, чітко говорити, розуміти, про що йдеться в розповіді.
  5. Інтелектуальна готовність до школи. Про зрілість інтелекту говорить:
    • вміння виділити фігуру з фону, концентрувати увагу;
    • звертати увагу тільки на важливу інформацію та ігнорувати неважливу;
    • класифікувати явища;
    • розрізняти звуки, з яких складаються слова;
    • пов’язувати слово з образом;
    • утримувати в голові довгу інструкцію та дотримуватися її;
    • знаходити зв’язок між предметами за спільною ознакою;
    • відтворювати зразок.

    Також дитина має знати, скільки їй років, як звати батьків; вміти рахувати до 10 та у зворотному порядку. Може перерахувати назви птахів і тварин, а також назви професій (які є взагалі й професій батьків) та розповісти, ким хоче стати тощо.

До компонентів психологічної готовності дитини до школи також слід віднести навички самообслуговування, коли дитина може сама вмитися, справити свої природні потреби, одягтися та взутися, прибрати свої іграшки та скласти речі.

Готовність до школи: діагностика

Щоб об’єктивно оцінити готовність дитини до школи, важливо спиратися на результати діагностики. Якісна перевірка передбачає нейропсихологічні тести, сучасні тести інтелекту та інтерв’ю з батьками.

Для перевірки психологічної готовності та мотивації використовують опитування дитини, де виявляють:

  • чи хоче вона йти до школи та чому;
  • чи розуміє, що таке бути школярем;
  • чи готова рано прокидатися, самостійно збиратися до школи, складати підручники та шкільне приладдя, уважно слухати на уроці, спілкуватися з вчителем та виконувати домашні завдання.

Для оцінювання рівня розвитку інтелекту, пізнавальних навичок, моторики руки та загальної обізнаності в сучасних психологів є цілий арсенал інструментів.

У нашому центрі ми використовуємо діагностичні методики тільки від надійних видавців. Зокрема тест Nepsy-II від британського видання Pearson. З високою точністю він виявляє:

  • на якому рівні мовленнєвий розвиток дитини;
  • чи сформувалися в неї функція уваги, здатність концентруватися та контролювати імпульси й емоції;
  • чи може дитина виконувати математичні та просторові завдання;
  • чи розуміє соціальні взаємовідносини, власні емоції та емоції інших людей.

Додатково проводимо тест WPPSI–IV, якщо є підозра на порушення інтелекту, чи Conners-3 — за наявності ознак РДУГ (розлад дефіциту уваги та гіперактивності).

Ці методики допомагають виявити неочевидні проблеми чи затримку в розвитку, якщо такі є. Наприклад, порушення здатності до оволодіння читанням або письмом (дислексія) чи арифметикою (дискалькулія). Якщо їх вчасно не скоригувати, то в школі вони завдадуть чимало проблем. Дитина, не розуміючи, чому навчання дається їй складніше, ніж одноліткам, страждатиме через низьку самооцінку й не захоче ходити до школи.

Іноді, звертаючись до нас за оцінюванням готовності до школи, батьки отримують шанс завчасно виявити такі ризики порушень і вчасно вжити корекційних заходів.

Тож якщо ви не впевнені, чи готова ваша дитина до школи, можете обговорити свої сумніви з вихователем вашого сина чи доньки, звернутися до сімейного лікаря чи проконсультуватися з дитячим психологом, щоби зробити тестування на готовність дитини до школи.

Аби пройти перевірку готовності до школи в нашому центрі, натисніть на кнопку та запишіться на консультацію до наших фахівців.

Джерела

[1] Australian Government | Is your child ready for big school?

[2] Pediatrics official journal of the American Academy of pediatrics | School Readiness